CSR - en del av affärsstrategin
Begreppet myntades på 90-talet och är ett begrepp som integreras i strategin hos många företag.
Vad är då typiska CSR-frågor?
- Miljöarbete
- Arbetsrätt
- Mänskliga rättigheter
- Korruption
- Uppförandekod (internt men även krav ställda mot underleverantörer etc.)
- Affärsetik
- Välgörenhet
- Social medvetenhet allmänt och vid anställningar, exempelvis bereda arbete för människor som har svårt att komma in på arbetsmarknaden. Ex.: Max Hamburgerrestauranger som målmedvetet anställer personer med funktionsnedsättning vilket inneburit duktiga, lojala medarbetare och ett gott namn.
-
Jämlikhet – att inte negativt särbehandla p.g.a. kön, sexuell läggning, etniskt ursprung, religion/trosinriktning, könsöverskridande identitet eller uttryck, funktionshinder (funktionsnedsättning) eller ålder.
-
Social sponsring (Idrottsföreningar, övriga ideella organisationer, projekt till förmån för utsatta barn, utslagna, hemlösa, drogberoende m.fl.
Jämlikhet = CSR?
Att ha en plan för jämlikhet är en tydlig del i en framgångsrik CSR-strategi. Den är grundläggande för den som vill bli betraktad som en ansvarstagande, kommersiell eller samhällsnyttig arbetsgivare. Planen för jämlikhet i arbetslivet tangerar också andra delar i CSR-arbetet samtidigt som ett aktivt arbete med jämlikhet är ett utmärkt verktyg i samband med rekryteringar.